ordspråk, citat & kloka ord

ditt liv eller någon annans?

'när någon säger att du har förändrats så kan det betyda
att du bara har slutat leva ditt liv som de vill'
.
Jag blev lite tagen av denna mening. Ibland pratar man med sina vänner om hur en annan kanske tidigare vän, eller kanske någon som har glidit ifrån en lite, har förändrats så mycket, och blivit så annorlunda.
När jag läste detta citat så började jag fundera, och kom fram till att det kanske är det man menar... Personen har fått andra tankar och idéer i huvudet än de man tillsammans hade under vänskapens blomstrande dagar, eller så kan personen ha gått igenom någonting i livet som får denne att se annorlunda på saker och ting.
.
Det är ju såklart inte alltid det menas så, men som citatet säger "så KAN det betyda".. I fortsättningen ska jag akta mig när jag använder detta uttryck. Och kanske akta mig om jag hör någon säga det om mig ;)
.
Man blir lite eftertänksam. Egentligen är det ju något positivt som citatet står för, man ska ju inte leva sitt liv som någon annan vill, utan man måste ha egen energi och vilja bakom hur man lever. Och citatet talar om att någon har tagit ett stort steg i livet, från att ha levt som andra vill till alla leva som man själv vill. Även om personerna som säger det kanske inte menar det positivt, så är det nog det. Det är ju bättre att leva ett fritt liv, även om det skulle betyda att dessa personer inte vill ha med dig att göra mer, än att bli styrd av dem.
.
Må väl!
.
- ordspråksfreak

reflektioner


lätta ditt hjärta här: